Saltfjellet-Svartisen

5-daagse kampeertrektocht van Svartisvatnet naar Blakkådalen

In de vroege namiddag landen we in Oslo Gardermoen, waar we de tijd nog even zullen moeten doden. Onze nachttrein vertrekt namelijk pas om twintig voor twaalf. Tijdens het eerste deel van onze treinrit nemen we een slaapcabine, zeven uur later arriveren we in Trondheim. Hier stappen we over op een gewone trein, zeven uur later komen we aan in Mo I Rana.

Hier wandel ik even naar de XXL outdoorwinkel, gelegen op tien minuutjes wandelen van het station. We moeten namelijk onze gasvullingen nog aankopen, aangezien dit niet mogelijk is op de luchthaven. Wanneer ik terug aan het station ben, bellen we een taxi die ons tot aan de privé weg brengt nabij het meer Svartisvatnet. Dit is de snelste en makkelijkste manier om er te geraken maar ook meteen de duurste, we moeten ongeveer een 80 euro betalen voor de rit.

Dag 1: Svartisvatnet – Auserdalsvatnet

Aantal loopuren: 2u30
Afstand: 9km
Hoogtemeters: 230m stijgen, 120m dalen

We volgen de privé weg tot aan Svartisvatnet, we zijn hier hellemaal alleen. De ferrydienst vaart dan ook niet meer uit. We starten dan ook maar meteen, het is namelijk al laat. En we zouden graag bivakkeren tussenin Svartisvatnet en Austerdalsvatnet. We volgen de rechteroever, het pad ligt er behoorlijk drassig bij na de plensbuien van de voorbije dagen. We zijn dan ook blij wanneer we de overkant van het meer bereiken. De drassige ondergrond ruilen we in voor gladde rotspartijen. Het begint al te schemeren wanneer we Austerdalsvatnet naderen dus we beginnen te zoeken naar een geschikte bivakplaats. Niet zo simpel als we gehoopt hadden. Maar uiteindelijk vinden we een plekje, het is net duister wanneer de tent opstaat.

In de tent overlopen we nog even de route die we in gedachte hadden, deze lijkt ons namelijk minder doenbaar dan we gedacht hadden. We vrezen er namelijk voor dat de rivier tussen Austerdalsvatnet en Glomdalsvatnet niet veilig te doorwaden gaat zijn. Na het weerbericht ook nog eens deftig te checken lijkt het ons beter om terug te keren naar het begin van de tocht.

Dag 2: Auserdalsvatnet – Blakkådalen

Aantal loopuren: 4u15
Fotomomenten: 2u45
Afstand: 17km
Hoogtemeters: 400m stijgen, 385m dalen

s’Ochtends laden we onze rugzak in en wandelen we naar de gletsjertong Austerdalsisen, hier ontbijten we in het schuilhutje. Ook bekijken we onze mogelijke opties nog even op de kaart. We kiezen ervoor om terug te keren. En dan naar de vallei Blakkådalen te wandelen. We moeten dezelfde  weg terug volgen tot aan de privé weg. Vanaf de privé weg volgen we een zestal kilometer een tarmac weg tot aan het begin van de wandeling Blakkådalen. In deze vallei zijn er niet veel opties om te bivakkeren, dus bij de eerste geschikte plek die we tegen komen zetten we de tent op.

Dag 3: Blakkådalen

Aantal loopuren: 1u45
Fotomomenten: 1u45
Afstand: 5,5km
Hoogtemeters: 210m stijgen, 85m dalen

Na een regenachtige nacht, regent het nog steeds wanneer we opstaan, we wachten dan maar even in de tent. Rond de middag klaart het op en maken we ons klaar om te vertrekken. We hebben op de kaart een geschikte bivakplek gevonden. We beginnen met de klim, het eerst deel verloopt zeer vlot. Wat later volgen er enkele passages langs steile afgronden. We nemen dan ook onze tijd. Hier wil je namelijk niet uitschuiven. De route is wel prachtig, regelmatig hebben we een weids uitzicht over de vallei. Na enkele uren komen we aan bij de bivakplek die we in gedachte hadden. En ja hoor het is de ideale plek, er is zelfs nog iemand voor ons hier geweest. Er zijn namelijk sporen van een kampvuurtje. We zetten de tent op en genieten nog even van het prachtige uitzicht voordat het volledig duister is.

Dag 4: Blakkådalen -Blakkådalshytta

Aantal loopuren: 2u30
Afstand: 8,5km
Hoogtemeters: 450m stijgen, 230m dalen

s’Nachts breekt de hel los, van totaal windstil begint de wind ineens hard op de tent in te beuken. Slapen zit er niet in, we zijn beide wat ongerust of de tent het wel gaat redden. We konden deze namelijk niet zo goed opspannen door de rotsige bodem. De windstoten worden alleen maar erger, en na een tijdje schieten de twee voornaamste haringen los. Ik ga dan maar op zoek naar twee zware rotsblokken om de tent opnieuw te verankeren. We blijven nog even wakker, maar na een tijdje hebben we er vertrouwen in dat de tent nu stabiel staat opgespannen. Niet veel later gaat de wind plots terug volledig liggen.

Na een korte nacht staan we op bij zonsopgang, zodat we vroeg op pad kunnen. Het weer is redelijk stabiel en we hopen de DNT hut Blakkådalshytta te bereiken voordat het weer terug omslaat. Eerst dalen we af naar de bulderende rivier Blakkåga. Deze is uit zijn oever getreden op bepaalde stukken. Het terrein langs de rivier is behoorlijk zompig, we zijn dan ook opgelucht wanneer we terug beginnen stijgen. Het begint lichtjes te regenen, ook komt de wind wat op. Maar gelukkig hebben we wind in de rug. 🙂 Niet veel later moeten we een tamelijk moeilijke rivier doorwaden. De gladde rotsen maken het bijzonder tricky. Maar we geraken veilig aan de overkant. Even later moeten we nog enkele rivieren doorwaden. Tijdens de afdaling naar de hut hebben we een prachtig uitzicht op de vallei en de gletsjer.

Wanneer we bij de hut aankomen, proberen we zo snel mogelijk de kachel aan te krijgen. Na enkele pogingen lukt het uiteindelijk. Buiten is het weer totaal omgeslagen, het waait weer enorm hard. Dit had het weerbericht ook wel gegeven. Rond de valavond komen er nog 4 Noren aan in de hut, zij komen hier jagen op berghoenen. We geraken aan de praat en ze raden ons af om verder te stappen naar Bogvatnet. De rivier is bij normale omstandigheden al moeilijk om te doorwaden. Maar door de regen van de afgelopen dagen lijkt ze dit een uiterst riskante onderneming. We besluiten morgen nog eens te overlopen we onze opties zijn.

Dag 5: Blakkådalshytta

s’Ochtends krijgen we een lift aangeboden terug naar Mo I Rana. Zodat we de dure taxi niet moeten nemen. Dan moeten we wel nog een extra nacht in de hut blijven overnachten. Maar aangezien het er zo gezellig is, is dat geen probleem voor ons. Zij gaan vandaag jagen, wij gaan wat genieten van het prachtige uitzicht. Wanneer de Noren terug arriveren in de late namiddag hebben ze 12 berghoenen geschoten. Ze vragen of we misschien mee willen eten. Hier kunnen we uiteraard geen nee op zeggen. 🙂

Dag 6: Blakkådalshytta – Blakkådalen

Aantal loopuren: 4u
Afstand: 13km
Hoogtemeters: 275m stijgen, 600m dalen

s’Ochtends staan we vroeg op, het weer ziet er namelijk nog redelijk goed uit. We volgen dezelfde route terug, de rivieren zien er iets minder gezwollen uit dan eergisteren. Maar toch hebben we geen spijt dat we terug keren, het gaat namelijk nog twee weken continue regenen. Wanneer we terug nabij het begin van de wandeling zijn, slaan we onze tent op. We wachten hier tot morgen middag, wanneer de Noren ook naar huis gaan. De voornaamste reden waarom wij een dag eerder terug zijn gewandeld is dat we wisten dat hier ontvangst was. Bij de hut was er totaal geen ontvangst. Nu kunnen we even op zoeken wat onze opties zijn. Maar al snel blijkt dat last minute iets regelen peperduur is, een vliegtuigticket terugboeken naar België lijkt ons dan ook de beste optie.

Dag 7: Blakkådalen

De volgende ochtend maken we onze rugzak al gedeeltelijk klaar. Zodat we klaar zijn wanneer de Noren passeren. Zij moeten toch eerst naar Mo I Rana rijden om een extra auto te gaan halen. Wij overnachten één nacht in Mo I Rana voordat we terug vliegen via Mo I Rana naar Trondheim, om zo verder te vliegen naar Oslo en vanuit hier door te vliegen naar Brussel.

Zo zie je maar van plan A moesten we al snel overschakelen naar plan B, om dan jammer al snel te concluderen dat we de tocht volledig moeten aflassen. De weervoorspellingen waar dusdanig slecht dat het er alleen maar gevaarlijker op ging worden. Rivieren doorwaden konden we al hellemaal vergeten bij deze omstandigheden. Maar wij trekken zeker en vast nog eens terug naar nationale park Saltfjellet – Svartisen.

Hier kan je de gps track downloaden.