Fisherfield – Torridon

s’Nachts om drie uur vertrekken we richting Duinkerke. Veel te vroeg voor op een zaterdag maar we hebben een lange rit voor de boeg. Om te beginnen een drietal uurtjes tot in Duinkerke, en dan nog eens minstens 11 uur van Dover naar Inverness. We hopen op een redelijk uur te arriveren in Inverness. Wanneer we in Duinkerke arriveren, verlaat de ferry op tijd de haven, vorige keer hadden we namelijk een vertraging van drie uur. Alles verloopt vlot, voordat we het doorhebben arriveren we al in Dover. Nu wil ik minstens zes uur rijden voordat we een middagpauze nemen. Na de pauze krijgen we te maken met enkele files rondom Preston. Maar eens we Preston voorbij zijn verloopt alles weer vlotjes. Twaalf uur later komen eindelijk aan in Inverness bij de B&B Bishop Park. Voordat we gaan slapen, willen we nog snel iets gaan eten. We zijn verwonderd dat er maar één restaurant open is op een zaterdagavond. Na het eten gaan we slapen, we zijn doodop.

We hebben super goed geslapen, maar dat is niet moeilijk na zo een lange autorit. Na een uitstekend ontbijt vertrekken we richting Poolewee. Twee uur later arriveren we aan de start van onze trektocht. Later deze week komen Charlotte haar ouders ons terug oppikken ergens in de vallei Torridon.

Dag 1: Poolewe – Nabij Lochan Feith Mhic – ‘Illean
Aantal loopuren: 5u
Fotomomenten: 3u
Afstand 19,5km
Hoogtemeters: 850m stijgen, 200m dalen

Al snel laten we Poolewee achter ons, en wandelen het bos in. Niet veel later naderen we het eerste meer Loch Kernsary, in de verte zien we een kleine boerderij liggen. We wandelen in de richting van de boerderij. Eens we deze bereikt hebben, volgen we de rivier Allt Na Creige doorheen een klein naaldbos. Eens we het bos verlaten hebben we een mooi uitzicht op de berg Beinn Airigh. Wanneer we een mooi weids uitzicht hebben, pauzeren we even om van het uitzicht te genieten en een panorama te maken. Na de pauze passeren we enkele kleine meertjes Loch An Doire Crionaich en Loch Nan Uamhag. Het uitzicht op de meertjes en de omliggende bergtoppen is magnifiek. Het gigantische meer Fionn Loch komt dichter en dichter. Eens we de oever van dit meer bereikt hebben, houden we een pauze om ons avond eten klaar te maken. Het is al half zeven, vrij laat voor ons. 🙂  Na een uurtje zijn we klaar om onze tocht te hervatten. We wandelen tussen de twee meren Fionn Loch en Dubh Loch.  Er ligt een betonnen dam tussen deze twee meren. Niet veel later passeren we de bothy Carnmore. Hier begint ook de klim naar het meer Lochan Feith Mhic. Het uitzicht tijdens de klim op Fionn Loch en Dubh Loch en de omliggende munro’s is subliem. We stoppen dan ook regelmatig om enkele foto’s te maken. We arriveren net op aan Lochan Feith Mhic. Het is zo goed als donker wanneer onze tent op staat.

Dag 2: Nabij Lochan Feith Mhic – ‘Illean – Ten oosten van Gorm Loch Mor
Aantal loopuren: 2u30
Fotomomenten: 2h
Afstand: 7km
Hoogtemeters: 485m stijgen, 275m dalen

Wanneer we opstaan is het weer tamelijk goed. De munro’s Ruadh-Stac Mòr en A’ Mhaighdean hangen wel nog in de wolken. Vandaag willen we naar de tweede Munro wandelen, we hopen dat de wolken dan verdwenen zijn. 🙂 Charlotte maakt het ontbijt klaar terwijl ik wat ga fotograferen in de omgeving. Eens we ontbeten hebben maken we onze rugzakken klaar. Juist wanneer onze rugzak is ingeladen begint het lichtjes te regenen. Maar niet veel later begint het harder en harder te regenen. We houden een korte pauze onder een overhangende rots langs Loch Fuar Loch Mor. Na een twintigtal minuten regent het nog steeds even hard. We besluiten dan maar om verder te wandelen naar de bergpas tussen de twee munro’s. Eens we de pas bereikt hebben zoeken we een plekje om onze tent op te zetten. In de namiddag zou het weer namelijk beter gaan worden. We willen het uitzicht vanop de munro A’ Mhaighdean namelijk niet missen door het slechte weer. Naar het schijnt zou het een van de mooiste uitzichten zijn vanop een munro. Enkele uren later is het weer compleet omgeslagen, van kletterende regen naar een stralende zon. Wanneer we de rugzak terug hebben ingeladen, beginnen we aan de klim naar de top. De klim verloopt vlotjes en niet veel later staan we dan ook al op de top. En inderdaad het uitzicht is subliem. Na een korte pauze dalen we af in de richting van de vallei tussen de twee munro’s A’ Mhaighdean en Beinn Tarsuinn. Maar onderweg vinden we een perfecte bivakplek, het terrein ziet er beneden in de vallei namelijk enorm drassig uit. Het enige probleem is dat ons drinkwater bijna op is. Terwijl ik verder afdaal naar de vallei om water te halen, maakt Charlotte ons avondeten klaar. We genieten van een prachtige zonsondergang terwijl we aan het eten zijn. Eens de zon onder is begint het fel af te koelen. Het duurt dan ook niet lang voordat we onze slaapzak in kruipen.

Dag 3: Ten oosten van Gorm Loch Mor – Nabij Lochan Fada
Loopuren: 6u
Fotomomenten: 3u
Afstand: 8km
Hoogtemeters: 440m stijgen, 890m dalen

We hebben een verschrikkelijke nacht achter de rug, de hele nacht heeft het hard gewaaid. Gepaard met occasioneel een harde windstoot. Verschillende keren ben ik de stormlijnen gaan nakijken. We zijn dan ook blij dat we onze TNF Mountain 25 bij ons hebben. We nemen onze tijd dan ook, de munro Beinn Tarsuinn hangt toch nog in de wolken. In de namiddag is het dan eindelijk zo ver, we kunnen vertrekken. De wolken zijn verdwenen en we hebben nu een mooi zicht op de munro. Maar goed dat we maar een achttal kilometer moeten wandelen vandaag. We willen namelijk bij het meer Lochan Fada bivakkeren. Eerst dalen we af naar de vallei tussen de twee munro’s. En inderdaad het is hier enorm sompig maar we kunnen toch nog een goede weg vinden. Nu kunnen we beginnen aan de klim, het eerste deel loopt gelijkmatig op, naarmate we stijgen wordt het terrein steiler. Er liggen veel losse stenen op de helling dus we zijn voorzichtig dat we elkaar geen zeer doen. 🙂 Niet veel later arriveren we op de graat. Nu moeten we deze graat nog ongeveer een kilometer lang volgen tot aan de top. Eens we de top bereikt hebben nemen we een welverdiende pauze om te genieten van het prachtige uitzicht. Het uitzicht op de overige Fisherfield munro’s is subliem. Een half uurtje later starten we aan de afdaling naar Lochan Fada. Terwijl we aan het afdalen zijn zien we in de verte twee andere wandelaars die onderweg zijn naar hun tent. Plots zien we aan de overkant van de rivier drie edelherten, een koppel en hun kleintje. Ik kan nog net enkele foto’s maken voordat ze richting Lochan Fada lopen. Niet veel later verschieten we van een hels lawaai, er vliegt een RAF C-130J over ons heen, recht door de vallei Abhainn An Fhasaigh. Je kan het vliegtuig zien op één van de foto’s hieronder. Nu zijn we bijna aan het meer. Eens we bij het meer zijn aangekomen, zetten we de tent op. Ook zoek ik enkele zware rotsblokken om de stormlijnen te verankeren. We willen voorbereid zijn op een stormachtige nacht. Gisteren kwam de wind namelijk ook uit het niets opsteken. We genieten nog even van de zonsondergang terwijl we ons avondeten opeten.

Dag 4: Nabij Lochan Fada – In de vallei ten zuiden van Meall A’ Chiubhais
Loopuren: 6u
Fotomomenten: 4u
Afstand: 19,5km
Hoogtemeters: 725m stijgen, 585m dalen

We hebben heel goed geslapen deze nacht, er was zo goed als geen wind. En is het niet zalig, wakker worden door de zonnestralen die op je tent schijnen? 🙂 Vandaag willen we op tijd kunnen vertrekken, we hebben namelijk een optie om te pauzeren in het dorpje Kinlochwee. Er is hier namelijk een kleine supermarkt en een koffiebar. En wij als coffee addicts willen hier zeker even kunnen stoppen om een koffie te drinken. Rond 9 uur zijn we klaar om te vertrekken, we volgen het meer in de richting van de rivier Abhainn An Fhasaigh. Op een bepaald moment moeten we deze doorwaden, er liggen stapstenen in de rivier maar deze zien er ons veel te glad uit. Een we de rivier zijn overgestoken, volgen we de vallei naar Loch Maree. Eens we bij het meer zijn, zijn we al bijna in Kinlochwee. We nemen een korte pauze bij de supermarkt, om iets te eten. Na de middagpauze wandelen we verder naar de koffiebar. We waren van plan één koffie te drinken, maar het was er zo gezellig dat het er al gauw meer worden. 🙂 Ondertussen kijken we ook nog even het weerbericht na. Het weer zou drastisch gaan omslaan, het zou morgen en de komende dagen enorm veel gaan regenen. Ook zou de windsnelheid enorm toenemen. Dus we besluiten om vandaag te bivakkeren beneden in de vallei en niet op de voorziene locatie nabij de graat Beinn Eighe. Eens we klaar zijn om te vertrekken, volgen we heel even het Beinn Eighe bezoekerspad. Niet veel later slaan we links af en starten we met de klim naar de vallei Allt Toll A’ Ghiubhais. Eens we de rivier Allt Toll A’ Ghiubhais naderen begint het te regenen. Het zicht is in één keer zo goed als nihil en we besluiten dan ook maar om een bivakplek te zoeken. Niet zo simpel, oftewel is het terrein te steil, over er staat al een hele plas water. Na een tijdje vinden we een tamelijk goede plek, ze is zeker niet plat te noemen, maar beter zullen we niet snel vinden. Net wanneer de tent opstaat stopt het met regenen. Ik neem dan ook meteen mijn kans om de omgeving te fotograferen. Nog geen half uur begint het weer hevig te regenen, we besluiten dan maar om gaan te slapen. 🙂

Dag 5: In de vallei ten zuiden van Meall A’ Chiubhais – Parking Allt A’ Choire Dhuibh Mhoir
Loopuren: 4u
Fotomomenten: 1u
Afstand: 12,5km
Hoogtemeters: 310m stijgen, 660m dalen

Opnieuw hebben we een zware nacht achter de rug, eentje met veel wind en regen. Ook was de bivakplek toch net iets te steil. We werden beide wel tientallen keren wakker omdat we van ons matje gleden. Het regent nog steeds en dat zal het waarschijnlijk ook wel de hele dag blijven verder doen. Eens we klaar zijn om te vertrekken zoeken we meteen naar een goede plek om de rivier Allt Toll A’ Ghiubhais te doorwaden. De rivier heeft door de regen een sterke stroming gekregen. Maar we geraken veilig aan de overkant. Het terrein is enorm drassig, we proberen de best mogelijke route te vinden door de vallei. Geregeld passeren we een wildspoor. Na een tijdje moeten we de rivier Allt Coire Ruadh-Staca doorwaden, deze verloopt een stuk simpeler. Het lijkt wel of het terrein oververzadigd aan het geraken is. Er staat al minstens vijf centimeter water bovenop het gras. Aangezien het weerbericht alleen maar meer regen voorspelde in de loop van de dag, besluiten we om met de Delorme een berichtje naar Charlotte haar ouders te sturen. Dat ze ons mogen komen oppikken bij de parking aan de rivier Allt A’ Choire Dhuibh Mhoir. Het is namelijk niet meer mogelijk om hier nog deftig een tent te kunnen opzetten. We willen onze tent ook niet beschadigen. We wandelen nu in de richting van de rivier Allt Coire Mhic Fhearchair. Deze heeft een nog sterkere stroming dan deze ochtend, en is tot over onze heup diep. Gelukkig geraken we veilig aan de overkant. Nu zitten we terug op het pad naar de parking. Het pad is totaal aan het overstromen, er staat bijna tien centimeter water op het pad. Dit hebben we nog nooit mee gemaakt. Na een tijdje moeten we de rivier Allt A’ Dhuibh Mhoir doorwaden, normaal kan je deze gewoon oversteken via grote stapstenen. Maar nu stroomt er even minstens 30 centimeter water over de stapstenen. De rivier is dan ook volledig buiten zijn oever aan het gaan. Gelukkig is er in deze rivier amper een stroming aanwezig, waardoor we ze makkelijk kunnen doorwaden. Nu zijn we bijna aan de parking, eens we daar aankomen moeten we nog een kwartiertje wachten op Charlotte haar ouders.

Hier kan je de gps track downloaden.